عدد مرات النقر : 1,336
عدد  مرات الظهور : 7,798,923

منتديات تحدى الإعاقة
العودة   منتـديـات تحــدي الإعـاقـه > أقسام الإعاقات والاحتياجات الخاصة > الإعاقـــة الحــركيـــة
عضوية جديدة
مختارات لا تفقد صبرك فالاشياء الجميله تأتي بعد صبر جميل
لكل من فقد كلمة مروره او يجد صعوبه في دخول المنتدي يمكنكم التواصل مع الإداره بالضغط علي  (الاتصال بنا)  

البحث في منتـديـات تحــدي الإعـاقـه
     

إضافة رد
سلسله كيف تعيش حياتك ؟ حريه اتخاذ القرار
سلسله كيف تعيش حياتك ؟ حريه اتخاذ القرار
قديم منذ /09-02-2009, 10:16 AM   #1


zamfal غير متواجد حالياً

 تاريخ التسجيل : 20-4-2007
 رقم العضويـة : 202
 نوع الإعاقة : حركيه
 الجنس : ذكر
 الجنسية : مصر
 مجموع المشاركات : 70
 بمعدل : 0.02 في اليوم
 آخر زيارة : 23-03-2017 (05:48 AM)

سلسله كيف تعيش حياتك ؟ حريه اتخاذ القرار






حريه اتخاذ القرار
للكاتب : محمد شاهين
كلنا عايزين نتمتع بحريه القرار ...نفسي محدش يقولي اعمل ايه و متعملش ايه....نفسي محدش يتدخل في حياتي . بصراحه و عشان ماكونش كداب: الموضوع ليس بالسهوله تخطيه . لانه مش بس له علاقه بضعفك في الحركه, لا ده ليه ابعاد نفسيه و اجتماعيه مبنيه علي بعض و تراكميه بقالها سنين.
حريه اتخاذ القرار مش لازم تبقى في قرارات مصيريه زي قرار زواج او دراسه او عمل .. ممكن تكون في اشياء صغيره جدا متعلقه بالحياه اليوميه , على سبيل المثال اذا كنت قاعد مع ناس و عايز تقرر انك تمشي بس مش عايز تقول لان جواك حاجز نفسي و هو ان حد بيتحكم في حركتك و لازم تطلب انك تروح هنا او هنا و طبعا محدش هايقولك لا بس انت مش عايز تبقى متعب او تمشي الكل على مزاجك. و تبص تلاقي نفسك محاصر مش عارف تستمتع بالقعده ولا عارف تمشي و تعمل حاجه تانيه: و طبق على كده حاجات تانيه كتير عايز تنزل من البيت او عايز تاكل اكله معينه في وقت معين و كده. في الحقيقه هو ده السبب اللي بيخليني احاول اكسر الاعاقه كل يوم لان الانسان الحر عايش و مش عجيبه ان مئات الناس بيموتوا في المظاهرات في سبيل الحريه.
الحل موجود و منطقي برضو بس طويل و مبني على بعضه عايز تفكير و تخطيط مسبق و خطه لما تريد فعله و بجد هتلاقي كل حاجه ماشيه بنعومه و سلاسه و كانك مؤلف ماسك كل خيوط الروايه في ايدك.
حاول بقدر الامكان ان محدش يشيلك : اللي بيتشال دايما بيبقى ضعيفو بيدي ايحاء بالضعف , دي طبيعه البشر في عقلنا الباطن اللي بيتشال ده طفل او مريض و بالتالي الطفل غير قادر على اتخاذ اي قرار و المريض ضعيف لازم نريحه من عناء التفكير. و انت لا طفل ولا مريض لكنك فقط محدود الحركه.
على فكره العلم الحديث حل معظم مشاكل الحركه دي بوسائل بسيطه و سهله معظمها ممكن تتعمل و مش لازم تتجاب من بره و في بعضها طبعا مكلف بعض الشيء بس بيتجاب مره واحده في العمر و عائده كبير جدا عليك فا مش خساره فيك. بس اهم حاجه تختار اللي يناسبك من ادوات و مش شرط تكون موحده.. يعني الكراسي المتحركه مش كلها زي بعض و كمان في مقاسات كمان حسب لياقتك البدنيه و حالتك الصحيه و طولك ووزنك. على فكره ده علم و في ناس متخصصه فيه في اوروبا لما بتشتري كرسي جديد بياخدوا مقاساتك زي الترزي كده و يعملوا اللي يناسبك و يناسب حالتك (نظرا لندره هذا التخصص هنا فلازم نعلم انفسنا بانفسنا) و باذن الله في مقال اخر هاعرض الطرق الصحيحه لاختيار الكرسي المناسب.
اذا كان ذراعاك يعملان بشكل جيد عود نفسك ان محدش يزقك.. اتمرن فى اي مطلع عشان تقدر تمشي في الشوارع الجميله بتاعتنا . و خليك فاكر القاعده الذهبيه دي "في الاعاقه اللي بيروح مبيرجعش" يعني لو ذراعاتك قويه حاول باقصى مجهود انك تدربهم كويس و اذا ضعفوا في احتمال كبير متعرفش تقويهم تاني الا بالعلاج, نفس الشيء في الارجل اذا كنت بتقدر تحركهم اوعى تتكسف انزل عالارض و ازحف في اوضتك كل يوم و لو ربع ساعه هتفرق كتير لان ببساطه, اللي بيروح مبيرجعش. و اذا كانت اعاقتك في ايدك حاول تجيب كرسي بيعمل بالبطاريات بقت اسعارهم مش غاليه قوي زي زمان و بقى وزنهم خفيف و لو عايز تاخد فكره شوف الموضوع ده . المهم تعمل اي حاجه عشان متعتمدش على نفسك في الحركه.
تاني حاجه و دي اللي صعبه شويه و هي عدو الكرسي رقم واحد: السلالم
لازم حد يشيلك لو في سلم طبعا و ياسلام بقى لو 4 او 5 .. بتبقى هيصه و يا سلام لو حد اتزحلق ولا ضحك (و ربك هو اللي بينجي)
زي ما تفقنا قبل كده انك قادر على تخطي اي عائق , ايوه ممكن بس فكر معايا بشكل منطقي . ربنا خلق للانسان رجلين و علمه يحط واحده قدام التانيه عشان يمشي فمن المنطقي انه لو عايز يتنقل لمستوى عالي انه يطلع درجه درجه على قد خطوته لا يقدر على القفز كل السافه مره واخده و الا كان ربنا خلقه زي البرغوث ينط قد طوله 200 مره. فالبالنسبه للبرغوث .. الانسان معاق لانه يدوبك بيقدر يقفز ضعف طوله و مش اي حد كمان دول امهر لاعبي القفز العالي. لكن الانسان عنده عقل تغلب على اعاقته باختراع السلالم, اذا من المنطقي انك تلاقي حل لاعاقتك على السلالم الا و هي المطالع الصناعيه او "Ramps" زي ما بيسموها في الخارج و دي شويه صور ليها:
سلسله تعيش حياتك حريه اتخاذ
سلسله تعيش حياتك حريه اتخاذ

سلسله تعيش حياتك حريه اتخاذ
على فكره في شركات كتير متخصصه في صناعتها بس زي ماحنا شايفين فكرتها بسيطه ممكن اي نجار او حداد يعملها و تتحط على السلم العادي بشرط الا تزيد زاويه الانحدار عن 45 درجه و بعديها يتقلب الكرسي للخلف. بكده لو عملت المطالع دي على سلم البيت هتبقى عندك حريه الحركه من غير ما حد يشيلك داخل طالع براحتك شوف دي تساوي كام, انا شخصيا ريحت دماغي و سكنت في الارضي لكن برضو عامل مطلع عشان في 3 سلالم عتبه.
لا تعتمد كليه على شخص واحد:
اي انسان عنده اعاقه بيبقى بطبيعه الحال انسان متواضع طيب ابيض القلب يحب الابتسامه و ده راجع لانه تجاربه في الدنيا محدوده لم تلوث بالاخطاء و ما الى ذلك, عشان كده بيبقى محبوب و كل الناس بتبقى عايزه تخدمه. لكن برضو بطبيعه الحال لا يطلب من اي احد اللهم الا من يثق بهم و ده بيخلق مشكله غير محسوسه تتضخم مع الوقت الى ان تسبب مشاكل في العلاقات الاجتماعيه. المثل يقول اذا كان حبيبك عسل....... ايوه فعلا كل انسان له طاقه و عندما تحمله اكثر من طاقته يبدا بالتصرف خارج المالوف هتلاقي واحد يزعل وواحد يتحكم فيك يعني رد الفعل مختلف .... طبعا ان ليك حدود في الحركه و مهما عملت في حاجات مش هتعرف تعملها لوحدك فلازم تبقى عارف النقطه دي كويس , عندما تحتاج المساعده لا تطلب نفس الطلب من نفس الشخص مرتين يعني على سبيل المثال ملح السفره بيتحط في مكان عالي اطلبه مره و ضعه في مكان منخفض حتى لا تطلبه مره اخرى و صدقني محدش هايلاحظ مكانه بس ليك تفرق كتير و اذا لم تجد مكان مناسب خصص لنفسك ملاحه منفصله و ضعها في درج مكتبك . لا تطلب من شخص قصير ان يحضر لك شيء في فوق الدولاب, لازم يبقى عندك تقدير لحاله الشخص اللي قدامك قبل ما تطلب الطلب ممكن يجيله احباط و مايسمعش كلامك مره اخرى في حاجه تانيه او الاسوا يتهرب منك و دي بتبقى مش ظريفه . ايضا لا تخاف او تخجل من طلب المساعده من الاغراب في حدود الادب و اللياقه يعني موبايلك وقع في الشارع هتتكسف تطلب من حد يناوله لك و تسيبه يتسرق؟ الحكايه دي هاتخرجك من مواقف كتير جدا لما تبقى لوحدك و تمر بمشكله لان حريتك ليها برضو اخطار لازم نضعها في الحسبان قبل ما نقدم عليها .
دلوقت انت بقيت حر الحركه حر اللسان حري الرغبه حر قرارك في ابسط الاشياء و صدقني اذا طبقت المنطق ده على جميع مشاكلك ستجد حلول لمشاكل يعجز عن حلها اي حد و متنساش ان الحالات اللي في المقال امثله تعبر عن منطق و يمكن تطبيقها في اشياء اخرى
و اذا كان عندك اي استفسار او تود ان اطرح قضيه معينه تهمك اترك تعليق في مدونتي
محمد شاهين

sgsgi ;dt juda pdhj; ? pvdi hjoh` hgrvhv










من مواضيع zamfal في المنتدى









عدد  مرات الظهور : 7,927,999
  رد مع اقتباس
سلسله كيف تعيش حياتك ؟ حريه اتخاذ القرار
قديم منذ /09-02-2009, 11:19 AM   #2

الحُــرُّ الأبــيّ
 
الصورة الرمزية سَرابٌ و تُرابٌ

سَرابٌ و تُرابٌ غير متواجد حالياً

 تاريخ التسجيل : 24-1-2009
 رقم العضويـة : 4300
 نوع الإعاقة : تخلف عقلي مزمن خااالص
 المهنة : متسول و شحات هاهاها
 الجنس : ذكر
 الجنسية : مسلم و الحمد لله
 الإقامة : أكيد مش مع الجن
 مجموع المشاركات : 1,479
 بمعدل : 0.42 في اليوم
 آخر زيارة : 10-11-2010 (03:40 PM)




جزاكَ الله خيراً أخي... موضوع طيب...










من مواضيع سَرابٌ و تُرابٌ في المنتدى








  رد مع اقتباس
سلسله كيف تعيش حياتك ؟ حريه اتخاذ القرار
قديم منذ /09-02-2009, 11:25 AM   #3

مشرفه سابقه
 
الصورة الرمزية الامل مع الله

الامل مع الله غير متواجد حالياً

 تاريخ التسجيل : 11-1-2008
 رقم العضويـة : 1177
 نوع الإعاقة : حركية
 الجنس : انثى
 الجنسية : أردنية
 الإقامة : الاردن
 مجموع المشاركات : 7,458
 بمعدل : 1.90 في اليوم
 آخر زيارة : 03-09-2018 (10:29 PM)




طرح جميل ومفيد "zamfal"
جزيت كل الخير

دمتم سالمين










من مواضيع الامل مع الله في المنتدى








التوقيع


أحتآجُ

أحتآجُ
موصول دعآء يآ أنقيآء ,’
  رد مع اقتباس
سلسله كيف تعيش حياتك ؟ حريه اتخاذ القرار
قديم منذ /09-02-2009, 11:48 AM   #4


 
الصورة الرمزية حنان

حنان غير متواجد حالياً

 تاريخ التسجيل : 15-2-2008
 رقم العضويـة : 1347
 نوع الإعاقة : حركية / منذ الولادة / ولاكن ان شالله مع الابتسامة المشرقة دوما لاتوجد اعاقة
 المهنة : رسم الابتسامة علي ثناية وجوهكم واتمنى نيل محبتكم ودعائكم لي
 الجنس : انثى
 الجنسية : فلسطينية
 الإقامة : غزة ..
 مجموع المشاركات : 2,778
 بمعدل : 0.71 في اليوم
 آخر زيارة : 31-07-2013 (06:04 PM)

إرسال رسالة عبر MSN إلى حنان



بارك الله فيك اخي جزاك الله كل خير










من مواضيع حنان في المنتدى








  رد مع اقتباس
سلسله كيف تعيش حياتك ؟ حريه اتخاذ القرار
قديم منذ /09-02-2009, 12:27 PM   #5


عضو موقوف

بن عبيد غير متواجد حالياً

 تاريخ التسجيل : 23-1-2009
 رقم العضويـة : 4289
 نوع الإعاقة : حركيه
 المهنة : Designer
 الإقامة : الدنيا الواسعه
 مجموع المشاركات : 126
 بمعدل : 0.04 في اليوم
 آخر زيارة : 22-03-2010 (01:26 PM)




الاخ / zamfal
يعطيك العافية
موضوع شيق هواية
يبدوا ان محمد شاهين من المغرب
اليس كذلك ؟










من مواضيع بن عبيد في المنتدى









التعديل الأخير تم بواسطة بن عبيد ; 09-02-2009 الساعة 12:29 PM
  رد مع اقتباس
سلسله كيف تعيش حياتك ؟ حريه اتخاذ القرار
قديم منذ /09-02-2009, 01:43 PM   #6


 
الصورة الرمزية ahmed abady

ahmed abady غير متواجد حالياً

 تاريخ التسجيل : 10-7-2007
 رقم العضويـة : 462
 نوع الإعاقة : حركية
 المهنة : تسويق الكترونى
 الجنس : ذكر
 الجنسية : مصرى
 الإقامة : القاهرة
 مجموع المشاركات : 2,353
 بمعدل : 0.57 في اليوم
 آخر زيارة : 17-07-2012 (04:15 PM)

إرسال رسالة عبر MSN إلى ahmed abady



بارك الله فيك










من مواضيع ahmed abady في المنتدى








  رد مع اقتباس
سلسله كيف تعيش حياتك ؟ حريه اتخاذ القرار
قديم منذ /09-02-2009, 02:30 PM   #7

لؤلؤة التحدي
 
الصورة الرمزية الدانه

الدانه غير متواجد حالياً

 تاريخ التسجيل : 14-11-2008
 رقم العضويـة : 3379
 نوع الإعاقة : شلل اطفال
 تاريخ ميلاد طفلي : -
 المهنة : اعمل بالحاسب الالي بقطاع حكومي
 الجنس : انثى
 الجنسية : سعودية
 الإقامة : السعودية
 مجموع المشاركات : 8,488
 بمعدل : 2.34 في اليوم
 آخر زيارة : 02-03-2012 (07:35 PM)




شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .










من مواضيع الدانه في المنتدى








التوقيع

علمت.. نفسي.. بنفسي.. حتي صرت .. لنفسي.. تلميذا.. ومعلماََ..!؟
  رد مع اقتباس
سلسله كيف تعيش حياتك ؟ حريه اتخاذ القرار
قديم منذ /09-02-2009, 06:51 PM   #8

زايد الشكيلي
 
الصورة الرمزية تناهيد

تناهيد غير متواجد حالياً

 تاريخ التسجيل : 16-2-2007
 رقم العضويـة : 1
 نوع الإعاقة : شلل رباعي
 المهنة : مهندس مدني متقاعد
 الجنس : ذكر
 الجنسية : عماني
 الإقامة : سلطنة عمان - بهلا
 مجموع المشاركات : 21,478
 بمعدل : 5.04 في اليوم
 آخر زيارة : اليوم (06:53 AM)

إرسال رسالة عبر ICQ إلى تناهيد إرسال رسالة عبر MSN إلى تناهيد



شكرا لك اخي الكريم على الموضوع القيم
ينقل لقسم الاعاقه الحركيه










من مواضيع تناهيد في المنتدى








التوقيع
اللهم يارب مسني وأهلي الضر وأنت أرحم الراحمين

  رد مع اقتباس
سلسله كيف تعيش حياتك ؟ حريه اتخاذ القرار
قديم منذ /09-02-2009, 09:10 PM   #9


 
الصورة الرمزية نورالقرآن

نورالقرآن غير متواجد حالياً

 تاريخ التسجيل : 3-11-2007
 رقم العضويـة : 824
 نوع الإعاقة : حركيه والحمدلله
 المهنة : محفظة قرآن
 الجنس : انثى
 الجنسية : مسلمة
 الإقامة : مصر - أسكندرية
 مجموع المشاركات : 12,613
 بمعدل : 3.15 في اليوم
 آخر زيارة : 13-10-2017 (05:59 AM)




جزاك الله خيرا










من مواضيع نورالقرآن في المنتدى








التوقيع

اللهم انصر بلاد الإسلام واحفظ بلادنا الغالية مصر
وارزق أهلها الأمن والأمان
  رد مع اقتباس
سلسله كيف تعيش حياتك ؟ حريه اتخاذ القرار
قديم منذ /10-02-2009, 04:08 AM   #10


إختصاصي علاج طبيعى

 
الصورة الرمزية دكتور مجدى

دكتور مجدى غير متواجد حالياً

 تاريخ التسجيل : 7-6-2008
 رقم العضويـة : 2500
 نوع الإعاقة : لا يوجد
 المهنة : اخصائى علاج طبيعى
 الجنس : ذكر
 الجنسية : مصرى
 الإقامة : الرياض (السعوديه)
 مجموع المشاركات : 888
 بمعدل : 0.23 في اليوم
 آخر زيارة : 24-07-2013 (04:47 PM)

إرسال رسالة عبر Yahoo إلى دكتور مجدى



مشكور اخى الكريم










من مواضيع دكتور مجدى في المنتدى








التوقيع
  رد مع اقتباس
إضافة رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
الاعتماد على النفس وعلاقتك بمن حولك@سلسله كيف تعيش حياتك@ zamfal الإعاقـــة الحــركيـــة 7 30-05-2010 09:02 PM
اتخاذ القرار المناسب في الوقت المناسب فارس عمر منتدى تطويـر الـذات 10 26-04-2010 11:32 PM
سلسله كيف تعيش حياتك ؟ zamfal المنتـــــدى العــــــــام 19 19-01-2010 06:41 PM
تحقيق الطموح@سلسله كيف تعيش حياتك@ zamfal الإعاقـــة الحــركيـــة 10 14-01-2010 01:16 AM
مشكلة اتخاذ القرار لدى المعوقين حركياً.. فارس عمر الإعاقـــة الحــركيـــة 24 18-10-2009 01:35 PM


منتـديـات تحــدي الإعـاقـه .. السنة 12، اليوم 246


Ads Organizer 3.0.3 by Analytics - Distance Education
الساعة الآن 11:30 AM.
مختارات لا تفقد صبرك فالاشياء الجميله تأتي بعد صبر جميل

جميع الحقوق محفوظة لمنتديات تحدي الإعاقة - تصميم شركة المودة